perjantai 11. joulukuuta 2009

Hyvä kotipizzayrittäjä 171!

Asioin työtoverini kanssa Kotipizza -ravintolassanne Kallion Porthaninkadulla perjantaina 11. joulukuuta 2009 klo 19.00. Uusi työntekijänne otti tilaukseni vastaan virheellisesti ja minulle tarjottiin tilaamani kebab-pizzan ilman kebab-lihaa. Tilaukseni toimituksen kanssa ei kiirehditty, joten sain virheellisen pannupizzani pöytään siinä vaiheessa kun työtoverini oli jo syönyt oman tavallisen pizzansa. Tarjoilija pahoitteli kohteliaasti tapahtunutta ja ilmoitti minulle tekevänsä uuden pizzan, mutta koska tilauksen jättämisestä oli tässä vaiheessa kulunut jo yli 25 minuuttia, työtoverini oli jo syönyt ja olin itse erittäin nälkäinen, ilmoitin tarjoilijalle, että söisin mielelläni tätä muutoin hukkaan menevää pizzaa sillä välin kun hän tekee tilaamani pizzan mukaan otettavaksi. Tarjoilija jätti pizzan minulle ja sanoi, että hänen täytyy uutena työntekijänä tarkistaa miten tällaisissa reklamaatiotilanteissa toimitaan.

Hetken kuluttua tarjoilija palasi pöytääni ja kertoi, että te olitte puhelimessa ilmoittaneet, että pyyntöni saada tilaamani pizza on kohtuuton. Teidän mielestänne kohtuullista olisi tarjoilijan välittämän tiedon mukaan ollut jos minulle olisi hyvitetty pizzasta puuttuvan täytteen hinta (0.70e) tai olisin voinut ottaa hyvitykseksi mukaani pullon limonadia (olin jo maksanut ateriani yhteydessä hanalimonadista 2,30e). Tilanne vaikutti minusta hyvin absurdilta, mutta koska olin edelleen työtoverini seurassa, joka oli syönyt oman pizzansa jo 10 minuuttia sitten, en halunnut hukata yhteistä aikaamme kanssanne puhelimessa keskustelemiseen. Pyysin tarjoilijaa toimittamaan minulle puhelinnumeronne, jotta voisin selvittää asian kanssanne paremmalla ajalla.

Lopulta tarjoilija saapui luokseni kuittini kanssa, johon oli kirjoitettu osoite 171@kotipizza.fi. Tarjoilija ilmoitti, että te ette halunneet luovuttaa puhelinnumeroanne tai henkilötietojanne minulle, vaan halusitte minun ottavan teihin yhteyttä sähköpostitse tämän osoitteen kautta. Olin sanalla sanoen häkeltynyt suhtautumisestanne, kieltäydyin kohteliaasti tarjoamistanne reklamaatiovaihtoehdoista ja poistuin paikalta kirjoittamaan tätä reklamaatiota.

Minä ymmärrän täysin, että tällaisia inhimillisiä virheitä tapahtuu. Minua palvellut tarjoilija käyttäytyi tilanteessa hyvin asiallisesti ja toimi valtuuksiensa rajoissa parhaansa mukaan. Teidän suunnaltanne saamani kohtelu reklamaatiotilanteessa kuitenkin huolestuttaa minua siinä määrin, että pyydän teitä selvittämään miten voitte vastaisuudessa palvella asiakkaitanne paremmin. Toivon, että kyseessä on jonkinlainen väärinkäsitys, mutta en missään tapauksessa toivoisi kenenkään läheiseni saavan osakseen vastaavaa kohtelua asioidessaan ravintolassa. Tähdentääkseni tilanteen vakavuutta liitän tämän reklamaatiokirjeen ja siihen saamani vastineet blogiini osoitteessa http://anttivahakotamaki.blogspot.com/ sekä sitä kautta muihin sosiaalisen median kanaviini (Facebook, Friendfeed ja Twitter). Tällä tavalla minun läheiseni ja heidän läheisensä saavat tiedon tilanteen kulusta ja osaavat tarvittaessa suhteuttaa tulevat ostopäätöksensä yrityksenne asiakaspalveluhenkisyyteen.

Ystävällisin terveisin ja vastinettanne odottaen,

Antti Vähäkotamäki
FM, Yrittäjä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti