sunnuntai 13. joulukuuta 2009

Olen edelleen oikeutettu hyvitykseeni!

Vastaus palautteeseeni otsikolla "Palautteenne 13.12.2009" 13.12. 14:10:


Tervehdys,

Kaipasitte vielä lisäkeskustelua, joten vastaan parhaani mukaan kysymyksiinne.

Ensinnäkin loukkaannuitte siitä, että ette saaneet puhelinnumeroani. Olen pahoillani, ei ollut tarkoitus loukata. Reklamaatio oli jo käsitelty kertaalleen paikanpäällä, saitte sähköpostiosoitteeni, jossa oli mahdollisuus jatkaa asiointia ja lisäksi teille tarjottiin useasti tilaisuutta puhua kanssani puhelimessa - halutessanne siis vaikka hetken. Vaikka yrittäjä, kuten varmasti tiedätte työskentelee suunnilleen 24/7, niin katson, että minulla on oikeus kuitenkin jonkinlaiseen yksityisyyteen. Ja jos katsomme asian positiivisesta (?) näkökulmasta, niin ainakin jälkeenpäin voisi uskoa, että teistäkin tämä kirjallinen tapa oli parempi. Näin useat muutkin pääsevät lukemaan molempien osapuolten näkemyksiä.

Mielestänne ostotapahtuman yhteydessä ei ollut epäselvää, että olitte seurueena. Asiakkaan näkökulmasta ei varmasti, mutta leipurin kyllä. Nopeus on yksi tärkeimmistä kriteereistämme ja siksi pizzan valmistus alkaa heti, kun mahdollista. Tätä asiaa käsittelinkin jo edellisessä vastauksessani. Lisään vielä, että koska olemme fast food -ravintola emmekä a´la carte -ravintola, on tapamme toimia erilainen. Pyrimme kuitenkin saamaan mahdollisuuksien mukaan seurueiden pizzat pöytään samaan aikaan. Ja kuten kerroin, palautettanne on käsitelty joka kantilta ja pyrimme olemaan yhä parempia toimissamme.

Meillä on omat toimintatapamme, jota asiakas ei voi tietää eikä tarvitsekaan tietää. Haluan kuitenkin kertoa, että väärin valmistettuja pizzoja ei heitetä roskiin. Ne hävitetään vasta hävikkimerkintöjen ja tarkastusten jälkeen.

Itse reklamaatiotilannetta voisi varmasti käsitellä vaikka kuinka pitkään näin jälkikäteen. Kirjoitatte suuresta houkutuksesta jättää asiakkaan henkilökohtainen näkökulma huomioitta. Tämä on suuresti liioiteltu ainakin minun kohdallani. Tein ratkaisuni luonnollisesti sekunneissa ja nyt, kun tätä hetkeä puidaan päivissä niin se saadaan näyttämään miltä tahansa. Minulle yrittäjänä ei ole mitään tärkeämpää kuin asiakkaat ja työntekijäni. Periaatteenani on toimia joka tilanteessa niin hyvin kuin osaan ja katson oikeaksi.

Lopuksi paneudutte vielä franchising-ketjumme toimintaan ja ongelmiin ja annatte myös ratkaisuehdotuksia niihin. Kiitos näistä.

Toivon, että käytätte hyväksenne yhä voimassa olevat hyvitystarjoukseni. Saatte halutessanne seuraavaan pizzaanne ilmaisen lisätäytteen ja ilmaisen juoman joko hanasta (ja juomaahan saa juoda niin paljon kuin haluaa) tai 0,5 l juoman pullossa. Josko vaikka seuraavan käynnin jälkeen voisimme käydä keskustelua iloisemmissa merkeissä?

Pyydän käyttämään hyviksen mahdollisuuksien mukaan vielä tänä vuonna. Toivon myös, että voisitte esittää henkilöllisyytenne käyntinne yhteydessä, jotta hyvitys osuu oikealle henkilölle.

Ystävällisin terveisin ja tervetulleeksi Porthaninkadulle toivottaen

Riitta Martiskainen Kotipizza-yrittäjä

Tässä taitaa nyt kuitenkin lopulta käydä siten, että ajattelen asiaa positiivisesta (?) näkökulmasta ja säästän Porthaninkadun Kotipizzan ja sitä pyörittävän yrittäjän minulle avokätisesti tarjottujen hyvitysvaihtoehtojen ylivoimaisesta taloudellisesta taakasta. Yrittäjä on kuitenkin vilpittömän asiakaslähtöisesti arvioinut henkilökohtaisen kokemukseni toisen käden kautta puhelimen välityksella muutamassa sekunnissa, eikä minulla näytä olevan tähän enää mitään lisättävää. Asiahan tosiaan saadaan jälkikäteen näyttämään miltä tahansa, mutta kummasti tämä kotipizzayrittäjän mahdollisuus tulkita asia eri näkökulmista ei tee täysin ala-arvoisesta kohtelustani ja sen minussa aiheuttamista tunteista yhtään sen ruusuisempia.

Onneksi Kalliossa on kuitenkin useita muitakin pizzerioita. Henkilökohtaisesti voisin näillä nurkilla vieraileville suositella Kotipizzan lähettyviltä löytyvää Moinamoti -ravintolaa, jonka intialaiset pizzat ovat eksoottinen makuelämys. Myös korttelin toiselta puolelta löytyvää Mare Chiaro -ravintolan pizzoja olen kuulut kehuttavan runsaasti, vaikka en itse ole koskaan paikassa ehtinytkään vierailemaan. Perinteidempää pizzaa petsästävän suosittelen kääntymään kulman takaa löytyvän Cafe Del Mar -ravintolan puoleen (tosin paikan kebabeja en kyllä voi suositella). Kotipizzan lähettyviltä kannattaa nälkäisenä pikaruokaa himoitessa katsastaa ehdottomasti myös Du Dii, joka tarjoaa varsinkin paikan päällä nautiskeltuna sympaattisen thaimaalaisen ruokailukokemuksen. Isolla porukalla paikan päälle ei kuitenkaan kannata vääntäytyä ;)

Isommista ketjuista Porthaninkadulta löytyy myös aina tuoretta ja hyvää patonkia tarjoileva Subway sekä hieman hieman enemmän porukassa ruokailun asiakaspalveluun panostava Chicos. Läheltä löytyy kyllä vielä paljon muitakin ruokapaikkoja, mutta mikäli se kotipizzahammas edelleen kolottaa niin suosittelen vielä varmuuden vuoksi tarkistamaan Porthaninkadun Kotipizzan puolueettomat eat.fi -arvostelut ennen käyntiä. En nimittäin ole noin alhaisia arvosanoja nähnyt millään ravintolalla ikinä, vaikka en ole omaa kokemustani päässyt palveluun vielä edes kirjaamaan.

Toivotan siis runsaasti onnea Porthaninkadun kotipizzayrittäjällemme, sillä sitä taitaa tuolla järkkymättömän vilpittömällä asiakastyytyväisyyteen panostamisella oikeasti tarvita. Omalta osaltani tämän yrittäjän tukeminen rahallisesti tai ajallisesti on kuitenkin tämän kokemuksen myötä lopussa.

2 kommenttia:

  1. Mahtavaa. Yksinkertaisesti mahtavaa. Komiikan näkökulmasta siis. Sinun, ja yrittäjän, näkökulmasta taas hieman surullista. Ei bisnes voi olla niin penninvenytyksestä kiinni ettei voi ylimääräistä 10 euron pizzaa kustantaa hyvin perustellun reklamaation vastineeksi. Huoh. Luulisi että noiden arvosteluiden perusteella ravintola kaipaisi hieman buustia maineeseensa, jota tällä eleellä olisi edes marginaalisesti saanut. Mutta ei.

    VastaaPoista